Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Ahad, 5 Jun 2011

ANAK BENIH POKOK GETAH UNTUK DIJUAL

ANAK BENIH POKOK GETAH UNTUK DIJUAL
HARGA DARI RM 4.50 SEPOKOK (RUNCIT) CASH AND CARRY (HARGA RUNDINGAN / BORONG MENGIKUT KUANTITI) :


SATU PUSARAN DAUN KERAS: RM4.50 
DUA PUSARAN DAUN KERAS: RM5.50

CIRI CIRI POKOK KLON 350 / 314 / KT:-

1)ANAK BIJI YANG DI SEMAI DAN DICANTUM DI DALAM POLIBAG.GERENTI
BUKAN ANAK TUNGGUL.

2)SUSU GETAH BANYAK DAN TAHAN PENYAKIT.

3)BENIH TERBAIK YANG DIKELUARKAN OLEH (RISDA)

4)TAHAN DITOREH PADA MUSIM KEMARAU.(TIDAK KURANG SUSU)

POKOK INI DI CANTUM OLEH SEORANG YANG BERPENGALAMAN.


HANYA JENIS KLON DIATAS SAHAJA YANG DIJUAL KEPADA PEMBELI.KLON LAIN SEPERTI 2000 / 2025 TIDAK DIJUAL KERANA POKOK BERBATANG BESAR TETAPI KURANG PENGELUARAN SUSU.

SILA HUBUNGI UNTUK MAKLUMAT LANJUT DI TALIAN:



ZUL     : 010-5769988
SUE     : 017-9611189

24 ulasan:

  1. salam...klon 314 tu sy bese dengar tp dlm senarai risda tu takde plak...bleh cite ckit tak ciri2 klon tu...350 & KT tu mmg dikenali ramai...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam.....pendapat saya kalu ade tanah saya utamakan klon 600.....lambat matang skit tapi puas ati susu banyak terbukti seluruh dunia,banyak klon terkini 600 lah ayah atau emaknya.penyakit ? klon lain lagi terok.kalu kate penyakit kenapa masih ade lagi 600 yang tua berhasil tinggi........tapi lebih selamta tanam PB 350..susu banyak.pokok self prunning.hampir semua estet swasta tanam pb klon......350,260,314 dam macam2.tidak semua yang terkini lebih baik.org dulu buat baka hanya untuk susu.sekarang...........

      Padam
    2. Risda adalah agensi pelaksana.segala maklumat dan teknologi daripada LGM.pengurusan x sorkan.......nak selamat pb 350,260, rrim 600....nak susu kan...........kalu nw=ak batang.........tanam la macam2 klon........hasil lagi bayak dalam rekod lgm la..........hakikat dilapangan...........meragukan........
      nasihat saya...........pastiakn betul2 klon........kalu tak kenal kenaql betul2 penjual tu........pilih pokok yang subur biarpun 1 timgkat...mahal takpe.......tanam pokok sebaya.......kalu saye.....1 hektar saya tanam 400 pokok sahaja secara tanam tunggal.........rapat x molek..........

      Padam
    3. PB 314 ADALAH ADIK BERADIK PB 311 DAN 312.....JUGA ADIK BERADIK PB 350........KLON ESTET PRANG BESAR...HASIL KACUKAN RRIM 600 DAN PB 235..........SEMUA TU BERLEBIH KURANG..........SAYE KURANG PASTI.......TETAPI PB 350 LEBIH MENONJOL.

      Padam
  2. sape kate 2025 xbnyak susu,kajian LGM klon 2025 banyak susu...RISDA xder buat kajian hanya LGM agensi penyelidikan....klom 2025 hasil 2700 /hektar....2001 hasil 2850/hektar pb350 2765/hektar...nila klon yang banyak susu
    39/35 atau 3001 baru 2300/hektar cuma cepat toreh jer....

    BalasPadam
  3. tanam 1 tingkat mudah kene penyakit....yang btul2 disyorkan 2 ke 3 tingkat...buat tanaman dalam supaya tapak gajah berada di dalam........itu cara tanam yang betul....tanam dalam ni tanam sampai tempat cantuman siinci tertimbus kedalam tapi pastikan batang cantuman menjadi keperangan baru kambus tanah abis.....

    BalasPadam
  4. apa yang abrashah kata 2 betul sgat2..cuma klon 2025 ni saya x syor sgt kat pekebun kesil untuk tanam coz, org melayu kita xda system cam estet..

    BalasPadam
  5. Klon 350, 355, 347, 260 adalah jenis yang bagus untuk ditanam. tapi klon pb260 senang untuk jadi Brown Bast.

    Klon RRIM 600 mmg bagus tp mempunyai genetic disorder yang dikenali sebagai genetic yellow

    BalasPadam
  6. Salam,

    1.saya ada 2 ekar tanah dan bercadang untuk menanam pokok getah. sebelum tu, nak survey anak pokok getah mana yang baik sekali dan apa kelebihannya.

    2. Berapakah jumlah anak pokok boleh ditanam di tanah seluas 2 ekar tersebut. Berapa harga sepokok anak getah. anak pokok getah yang saudara jual tu berapa tahun dan berapa lama ia matang untuk mula hasil.

    Boleh saya tahu lokasi saudara.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lot 48, Jalan tepi masjid mukim jedok, 17500 tanah merah, kelantan
      010-5769988

      Padam
    2. 1)kalau tanah berbukit, apa2 klon xda masalah, kalau tanah rendah 2 seeloknya PB350, 605.

      2)untuk satu ekar tanah, blehla tanam dalam 180-220 pokok..

      Padam
  7. cara paling baik adlh campurkn jenis klon dlm satu kebun...kalo penyakit serang pun x semua kene sbb daya tahan berbeza...

    BalasPadam
  8. Salam 1 Malaysia. Syarikat kami, Teguh Merimbun merupakan pembekal untuk tanaman anak pokok getah. Kami membekalkan anak pokok getah yang diluluskan oleh Lembaga Getah Malaysia (LGM) dan kontraktor berdaftar bagi pihak Risda. Dalam erti kata yang lain, anak pokok getah yang dibekalkan oleh kami adalah :
    i. Sah dari segi ketulinan baka dan pengklonan
    ii. Melalui proses penanaman, semaian, pengklonan dan penjagaan mengikut spesifikasi yang telah ditetapkan
    iii. Sihat dan berkualiti

    No Lesen : 608-12872-001-1
    Ruj SPK : LGM/BKP/UPPT/S/R2004

    Jenis Anak Pokok Getah yang Disediakan:
    RRIM 600, 901, 928, 929, 2001, 2002, 2009, 2016, 2023, 2024, 2025, 2027
    PB 260, 311, 314, 350, 355, 366

    Syarikat kami juga mempunyai bekalan anak pokok getah dalam kuantiti yang banyak dan menyediakan khidmat penghantaran.
    Jika berminat dan mempunyai sebarang pertanyaan, sila hubungi :

    Dr Kamari Bin Kasan (A.N.S)
    017-4201475 ( panggilan / sms)

    BalasPadam
  9. kepada rizal ag.....campurkan banyak klon dlm satu kawasan lagi x elok.........nanti pokok x seragam..........ade yg menang ade yang kallah...........sebab lain klon lain sifat pertumbuhannya........ade yang sgt cergas...ade yang kurang......kalu nak campur..........buat blok2 berlainan....tapi satu blok satu klon........

    untuk kawasan paras air tinggi........klon GT 1 sahaja yang paling sesuai.............
    kepada Aizam......betul peyakit tu.........tapi penyakit tidak mendatangkan masalah...........berbanding hasil,.tahan ditoreh...yellow deases tu merujuk kepada penyakit kekuningan anak biji semai daripada klon RRim 600 yang dijadikan penanti.........bukn RRIM 600 yang asal.tapi saya semua pusat semaian pakai hentam je penanti ape2 klon.........tapi kalu nak bagus....pakai la PB5/51,RRIM 623,GT1 tapi boleh dapat kat mana...........dan banyak mane........

    BalasPadam
    Balasan
    1. ye, btl...mksd sy susun ikut blok la...jgn campur ikut suka je....
      sy pun buat anak getah seniri, getah klon 600 ni mmg bagus, susu pekat & tumpat....

      Padam
  10. abrashah......jgn ikut sgt...data lgm....terutama pasal klon baru...........kalau ikut data semua hebat........
    bagi saya tidak semua yang terkini bagus..........
    kalau mak ayah bagus.......dapat anak......10.mgkin sorang je yang terbaik........seperti yang kite hendak.....
    lagi satu penyelidikkan kebelakangan ini menekangkan cepat besar....dan untuk balak..........
    dulu hanya untuk susu....
    dulu.....semasa Siri RRIM 2000 dikeluarkan....semua data hebat......pastu ade rungutan dari pekebun....kate x susu.....pastu dikeluarkan....klon RRIM 2008 dan RRIM 2014 dari pengesyoran......tapi masih kate org kg x jage elok...kalu bagus kenapa keluarkan........
    KLON RRIM 928 dan 929 pun lgm bagi data 3000kg....tapi hasil x kosisten....dan data meragukan
    klon satu malaysia.........atau KT39/35 atau RRIM 3001........memamg cepat besar,......ade susu tapi cepat mati.........
    die x leh toreh sesedap rase.....
    kesimpulan saye............penyelidikan dulu buat bersungguh2.....hanya utk susu,.......dan tahan..........dan terbukti baru lepas ke org kg.
    RRIM 600 kacukan klon asli TJIR 1 dari indon ngan PB 86 adalah klon lambat besar......6-7 tahun baru boleh toreh.........tapi susu banyak dan semakin banyak........tahan ditoreh tinggi..(kekuatan torehan )diplot lapagan org kg klon ini lah hasil banyak........usia 30 pun stedy je....tak baja pun....tapi tanah subur lah....tanah tak mati........racun x pakai.......tebas je.......jgn pakai racun sebarangan...........nak2 glyfoset.sustainable agriculture la.
    KLon PB 350 lak..kacukan RRIM 600 yang dikate x elok tu ngan pb 235..........satu klon pb yang bagus..235 tu plak kacukan dari PB 5/51 yang pendahanan elok ngan PB S/78.
    PB 350 pun ok....
    kalau kate 600 tak nak pakai banyak kontroversi dan lamabat....pakai la PB 350.......selamat.....satu lagi kebun klon pb ni cantik ..........dahan self pruning......x perlu pangkas............
    kenapa agak nya swasta semua tanam pb 260,350, dan pb aope ntah....tak tanam klon lgm.....depa kan niaga........klon lgm 3000 kg pun ade...?

    BalasPadam
    Balasan
    1. setuju ngn sedara firdaus....data LGM tu hanya kajian je, di kebun blum tentu jadi....

      Padam
  11. kalu saye saye tanam satu tingkat daun keras.....sebabnya........mudah bawa....dan mudah mantap diladang.........dan yang paling penting akarnya belum berpusisng2 dlm polibag.agak2 la kalu akar berpusing2 dlm polibag macammana nati?2 tingkat pun ok....tapi yang penting cara kendali benih tu........masa ambik benih.......kat nursery tu....pastikan dan dikeraskan bukan bawah naungan......lubang buat awal.........kalu saye saye tak nak tnam dlm2....lemas........biarlah tapak gajah pun..........ade otak fikir........

    BalasPadam
  12. bile dengar sesuatu perkara..........kaji dulu dari siapa dan siasat kebenaranya.........dari ikut sebarangan......pilih pokok.....yang cergas dan sebaya............tanam elok......jgn musim kemarau...........jage...........jgn racun sebarangan........elakkan guna glyfoset.....nak bagi orang toreh pilih2 org............hujan atau batang basah jgn toreh............pengurusan penting..........
    jgn buat ransangan sembarangan.............org kalu dah sihat....perlukan ubat kuat...........nak hidup lama kan............kena paham.............jgn pakai hentam............yang bermamfaat silakan amabik..........kalu x abaikan...........maaf...saye ikhlas.

    BalasPadam
  13. tamabahan.....kalau kawasan kebun tu paras mata air tinggi......jgn tanam la 600............tanam GT1 terbaik.......ade kat nursery blah utara......pendang ade lagi rasenya,......jgn tertipu dah la......kat batang die ade mata sepet bekas gagang daun.....

    klon lain yang bagus dan boleh ditanam ialah RRIM 901,pb 260.....susu jgn cerita la..............

    klon lama yang bagus dari 600 ialah PB 235...........susu banyak...2 klon ini dikacuk dapat lah............PB 350 yang hebat tu...........

    BalasPadam
  14. pilih benih yang subur .biar setingkat ke 2 ke.....janji subur.....kena pandai tengok .......tanya yang arif.........ade sesetengah pusat semaian mencampukan benih yang lambat/stuntut/bantut/cemereh yang sepatutnya ditakai dengan benih subur..........contoh...........benih 2 tingkat stuntut yang halus berusia dicampur dengan yang 2 tingkat yang baru......kelihatan sama 2 tingkat.....tapi ade benih lama.......sepatutnya benih lama tu mgkin dah 3 tau 4 tingkat........hati2......bila tanam kat ladang walau hidup....ia lambat.....baja lebih pun .....lambat.......pokok gini lah menyumbang kepada pokok gagal ditoreh.............

    BalasPadam
  15. klon satu msia tu kan..........cepat besar,.......ade susu,....xm bleh toreh semacam ja tau.........perlu disiplin..........sebab satu estet dekat utara sana........sudah banyak pokok die mati kering kulit..........anehnya pokok PB350 okey je...........klon satu msia ini juga depa cakap satu pokok satu kg..........tu org kg carik.......tapi kalu 5 dah taun dah mati........macam mana.........sebab tu pakcik kat kg syok noreh getah tua depa yang terdiri RRIM 600 la kebanyakan.....RRIM 901 pun ade........PM10 PUN ade......GT1 kat baling banyak lagi.....rasenye...kebanyakkan itu kebun pakcik toreh sendiri ye..........tarak bagi org lain........terutama siam carik duit..

    BalasPadam
  16. satu lagi.........sek ini depa duk cenderung tanam padat.....risda udah tentu......ese rase le,klon hok sesuai pb 260 dan rrim 901.....selain susu banyak...kanopi pb 260 ringan padat,self prunning......x macam kebnayakkan klon 2000.....walaupun ade antara nya adik beradik.

    BalasPadam
  17. ade beberpa perkare kita terlepas pandang...ade klon sesuai dan boleh kawasan aras air tinggi...gt 1,pb 260 ,rrim901 boleh juga.........600 jgn ye.......hasil klon 600 dan gt slow dulu peringkat awal.......kalu nak cepat 901,260 235,350........hasil musim daun luruh..........gt,260, ngan 600 akey lagi....tidak pada 235 apatah lagi 901.........ketahanan toreh selalu dari kering kulit.gt ngan 600 buleh........tidak pada 901,235,260 dan macam2 lagi.......la....penyakit.......semua klon dan negeri ade penyakit......kalu kate penyakit daun........bukan setakat 600 je...........klon lain pun jadi.......yang terburuk pada klon 600 terjadi di johor..........bukan kat negeri lain....kalu tak takde la katb kebun org kg sek....yang depa dok toreh hari2............sebab tu saye x heran kalau org kg minat 600 dan estet pb 260.........kite dengar kita kaji......

    BalasPadam